Close

30 maart 2017

Training 2: hoe vul je een ‘business model canvas’ in?

Op woensdag 29 maart vond de tweede training voor de finalisten plaats. Deze training ging over het ontwikkelen en invullen van een business model canvas.

Ton van Kampen, ‎International Business Development Professional en docent bij ‎Fontys Hogescholen verzorgde de training. Hij legde uit hoe je een business model ontwikkelt en hoe je dat uiteindelijk tot leven brengt.

De studenten kregen eerst alle theorie te horen over het bouwen van een business model canvas. Waar moet je aan denken, zoals het ecosysteem waarin je je de innovatie ontwikkelt? Wat wordt je verdienmodel, wie zijn je partners en klanten?

Daarna gingen de studenten zelf aan de slag. Ze beantwoordden alle benodigde vragen vanuit hun eigen innovatie om zo een goed businessmodel te kunnen ontwikkelen. Aan het einde van intensieve training presenteerden de studenten de bevindingen aan elkaar. Els Schumacher, medewerker onderzoek bij de Hartstichting was ook aanwezig tijdens deze training om mee te kijken én om de studenten van de nodige input vanuit de Hartstichting te voorzien. Hoe zit het bijvoorbeeld met financiering vanuit de Hartstichting of het netwerk van partners? Allemaal vragen waar de studenten tijdens de training over spraken.

De studenten waren erg enthousiast over de training. “Je maakt nu echt een verdiepinggsslag met je idee en zo’n training dwingt je tot nadenken”, aldus één van de aanwezige studenten. Een andere student gaf aan “dat je soms echt de praktijkkennis mist die de Summa-studenten bijvoorbeeld meenemen. Deze kennis is cruciaal om de innovatie te ontwikkelen. Je leert zo veel van elkaar!”

In de aanloop naar de finale op 16 mei hebben de studenten nog een een meet & greetdiner gepland staan en een training ‘pitchen’.