Close

17 mei 2017

Zorginnovatie ‘Het hart is het leven’ wint Slimmer Leven Challenge 2017!

Eindhoven, 16 mei 2017 – Team Het Hart is Het Leven: een Virtual Reality-bril die je meeneemt op reis door het lichaam zodat gebruikers zelf kunnen ervaren hoe hart- en vaatziekten eruit zien en wat er gebeurt met je lichaam wanneer je bijvoorbeeld rookt of juist gezond eet. Door meteen met de gevolgen geconfronteerd te worden, wordt men zich bewust van het belang van een gezonde levensstijl.  

Het winnende team bestaat uit Pub Frijters (Summa Verpleegkunde), Damien Lemans (Fontys Industrieel Productontwerp), Emma Dhaeze (TU/e Industrial Design) en Hadesse Braakman (Summa Verpleegkunde). Tijdens de finale, die gehouden werd bij de Netwerkbijeenkomst van Coöperatie Slimmer Leven 2020, ontving het winnende team een cheque van € 3.000,- en een luchtballonvaart uit handen van Staf Depla, wethouder in de gemeente Eindhoven. In totaal deden er 200 studenten aan de Slimmer Leven Challenge mee. De studenten gingen de uitdaging aan om nieuwe oplossingen in de zorg voor hartpatiënten te bedenken en pitchten hun ideeën aan een vakkundige jury uit de overheid, de zorgwereld, het bedrijfsleven en onderwijsinstellingen. 

De Slimmer Leven Challenge

De Slimmer Leven Challenge is een zorgcompetitie waarin studenten van de Technische Universiteit Eindhoven, Fontys Hogescholen en het Summa College samenwerken om snel en soepel zorginnovaties te bedenken en verder uit te werken tot business modellen. Dit jaar is het overkoepelende thema ‘het hart’ en zijn er in samenwerking met de Hartstichting casussen bedacht waar de studenten een oplossing voor moesten bedenken.

In gemengde teams is de combinatie van praktijkervaring en de nieuwste kennis een snelkookpan voor nieuwe ideeën, wat resulteert in de meest uiteenlopende en creatieve innovaties voor de zorg. De Challenge ging op 17 februari al van start met een kick-off-dag waarin 200 studenten van de drie onderwijsinstellingen samen kwamen om zorginnovaties te bedenken. De beste ideeën gingen door naar de volgende ronde waarin ze getraind en begeleid werden door experts uit het werkveld om de innovatie verder uit te werken. Aan het einde van de rit hebben alle teams een businessplan, een plan om de innovatie op de markt uit te rollen en de skills om de innovatie te pitchen.

De finalisten

De vier zorginnovaties die de finale behaalden zijn:

  • Team Pressure Point: een apparaat dat bloeddruk meet op centrale en openbare punten, zoals bij een supermarkt, en steeds op andere plekken in het land staat.
  • Team Smart Brush: een tandenborstel die saturatie en hartslag meet. Na twee minuten kleurt de tandenborstel groen (goed) of geel (niet zo goed) en krijgt de gebruiker terugkoppeling van het resultaat via een applicatie.
  • Team Kloppend Hart: kinderen wordt geleerd hoe belangrijk het is om gezond te eten en te bewegen door middel van diverse spelletjes.
  • Team Het Hart is Het Leven: een Virtual Reality-bril die je meeneemt op reis door het lichaam zodat gebruikers zelf kunnen ervaren hoe hart- en vaatziekten eruit zien en wat er gebeurt.

Hilde Meijs, directeur Summa Zorg: “De Slimmer Leven Challenge bewijst hoe belangrijk en krachtig het is voor innovatie om in multidisciplinaire teams samen te werken. Studenten van Summa, Fontys en TU/e hebben in een intensieve samenwerking hele bruikbare en inventieve zorginnovaties voor de Hartstichting uitgewerkt in intensief overleg met experts uit de praktijk. De studenten hebben veel geleerd door ieder vanuit hun eigen invalshoek en ervaring de theorie en de praktijk samen te brengen. Ik  hoop dat de ideeën verder uitgewerkt worden en ze binnenkort toepasbaar zijn en hun meerwaarde voor de hartzorg bewijzen.”